Ahlan Wasahlan...

Thursday, June 3, 2010

Indahnye ciptaan Allah...



Jumaat yg lepas bersamaan 28 mei 2010...aku g mendaki bukit bersama wan...seawal 7.30pagi kami siap sedia berada di bukit yg diberi nama, bukit ungkubusu...tinggi sekitar 1087 kaki...lebey kurang berapa meter yek....4 ratus lebey kot...try2 ar convert k...hehe...letih jugak nak mendaki tuh...mane taknye..hampir 2 tahun aku x mendaki bukit tuh...hehe....mesti termengah mengah aku nanti...erm...wan relaks la kot..dah selalu nek kan..atlit lah katakan....hahaha...dgn berbekalkan sebotol air kosong 325 ml...kami pun mendakilah seboleh mungkin...ranting..pokok..tali demi tali kami pegang sebagai alat bantuan semasa mendaki...hehe...sonok tau..kepenatannye dirasakan seperti hilang lemak kat perot sekilo...hahaha....owg yg x kuat semangat mungkin akan pulang dgn kekecewaan...hehe..melainkan yg kuat semangatnye...insyaAllah...akan berjaya menawan puncak bukit tersebut...kira cm aku ngan wan lah...nge nge nge...kami terus memanjat dan mendaki bukit tersebut...penat amat dirasakan..peluh membanjiri segenap pakaian yg kami sarungkan ke badan...tidak sedar kawasan mula mendaki telah jauh kami tinggalkan...huhu...sampai sahaja di bahagian tgh pendakian...kami berehat sebentar...mengambil nafas semula...minum seteguk air masak..kenikmatan yg dirasakan ketika itu...sungguh luar biase...itulah nikmat yg Allah bg...nikmat seteguk air..jugak sedutan udara oksigen buat merawat kepenatan...hehehe...kehijauan hutan sempat gak kami tatapi....erm...cantik kan ciptaan tuhan...pokok2...bunyi bunyian haiwan hidup bebas di bumi Allah nih...hehe...terasa beruntung sekali...setelah 2 minit berehat...kami meneruskan pendakian semula...iyah....aku menguatkan semangat lg untuk mendaki...kupasti puncak bukit bakal kujejaki..bakal kutawan...cuma kekuatan dan semangat yg harus ku perkuatkn...hehe...sabar sabar sabar..kata hatiku....wan semakin mengorak langkah menuju ke puncak...adalah menjadi suatu kepuasan jika berjaya ke sane...hahahahh...dalam cbuk gigih mendaki...boleh plak terjumpa dgn seekor kura-kura...hehhee...Ya Allah...sungguh indah kejadian dan ketetapanmu...jiwa yg penat terasa sejuk sebentar..melihat kura2 yg sungguh cmel, lembut, dan perlahan langkahnye itu...kura2 pun nak ke puncak jugak ke...hehehe...tgk kenkawan...kura2 pun berjaya ke puncak...sape menyangka kan..walaupun kecil..nampak lemah dan perlahan langkahnye...namun semangatnye sungguh kuat...puncak ungkubusu berjaya ditakhlukinya...hhehehe...sekitar 3 minit melepasi si sang kura2..kami pun berjaya sampai ke puncak...syukur Ya Allah...aku berjaya....hhehehe...walaupun penat tp puas kurasakan...menggigil seluruh kakiku...akibat menahan lenguh..sakit...penat semasa mendaki sebentar td...aku menghirup udara segar diatas bukit sepuas puasnye...Ya Allah...segarnye udaramu..tenangnye bumi mu ini...ko berikanlah aku segar dan tenang ini selama hayat aku didunia ini ya Allah....sesungguhnya kepadamulah aku berharap dan bersyukur...amin...

No comments: