Ahlan Wasahlan...

Sunday, July 8, 2012

Muhasabah terbesar


Pahatkan nisan serangkum syair.....keluh pujangga....kasih tak sampai...assalam…alhamdulilah…bersyukur kita kehadrat Illahi….dengan izinNya…dapat sama2 kita menikmati kehidupan sehingga ke hari ini….alhamdulilah…..genap 2 minggu aku menamatkan zaman universitiku…mungkin ini yang terakhir…..atau mungkin masih berbaki lagi pada masa akan datang…sekejap benar masa berlalu….pejam celik pejam celik…berjaya juga aku menamatkannya…kini aku kembali semula kepangkuan keluarga setelah hampir 6 tahun berhijrah…kembara menimba ilmu…sungguh hijrah ini….mengajar aku untuk lebih matang….juga mengenal erti kehidupan yang sebenar-benarnya…

Apabila banyak masa diluangkan dirumah….kadang2 memori lama terbingkis satu demi satu…bagai tidak percaya….aku sudah seusia ini…hampir menjangkau 26 tahun…suka duka kehidupan telahpun kutempuh…pahit dan manis…..asam garam bergelar khalifah di muka bumi…akan tetapi….sejauh manakah tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkan Allah kepadaku……aku galas dengan sebenar-benarnya……ampunkan hambaMu ini Ya Allah…sesungguhnya aku amat hina disisiMu….

Ikhlas aku senang memiliki sahabat yang apabila berbicara kalam dengannya….membuat aku takut akan Allah…mendengar bait-bait katanya…membuat aku ingat akan kematian…memandang wajahnya….terserlah runtun wajah penghambaan pada sang pencipta…Ya Allah…Kau kurniakanlah daku sahabat yang melabuhkan cintanya padaMu Ya Allah….titipkanlah hati kami Ya Allah kejalan yang lurus…yakni jalan yang Engkau redhai….jangan Kau palingkan hati2 kami dari mengingatiMu Ya Allah….sesungguhnya….padaMulah tempat kami bergantung harap…

Aku Hadapkan wajah (Diriku) kepada (Allah) yang telah menciptakan langit-langit dan bumi dengan berserah diri kepada kebenaran (Sebagai) Orang Muslim, dan tidaklah aku sebahagian dari orang-orang musrik. Sesungguhnya, Solatku dan ibadatku dan hidupku dan matiku semata-mata untuk Allah Tuhan Sekalian Alam. Tiada Sekutu BagiNya dan dengan demikian itu aku di perintahkan dan aku sebahagian dari orang-orang Islam

Ingatlah sahabat semua……mati itu pasti….syurga neraka itu pasti….azab kubur itu pasti…alam barzakh itu pasti…ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara….lapang sebelum sempit……hidup sebelum mati…sihat sebelum sakit….muda sebelum tua…kaya sebelum miskin….dan sesungguhnya muhasabah yang paling besar itu adalah dengan mengingati mati….wallahualam…akhulikhauli haza wastaqfirullah hiwalakum….wassalammualaikum warahmatullah hiwabarokatuh….

No comments: