Ahlan Wasahlan...

Thursday, May 27, 2010

' Kemudahan dalam bermusafir...'

Hadith :
Dari Ibnu Umar r.a katanya:”Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya Allah suka (redha) supaya rukhsah-rukhsah yang diberikannya diamalkan sebagaimana ia tidak suka perkara-perkara maksiat dilakukan.”

(Ahmad)



Huraian
1. Orang yang bermusafir dengan meninggalkan rumahtangga dan kampung halaman diberikan kelonggaran dan kemudahan dalam mengerjakan perintah-perintah syarak yang tertentu (seperti sembahyang fardhu dan berpuasa pada bulan Ramadhan) dengan dikenakan beberapa syarat yang tertentu.
2. Mengenai sembahyang, dibenarkan mengerjakan ‘sembahyang Qasar’ iaitu memendekkan bilangan rakaat dari empat rakaat kepada dua rakaat sahaja seperti yang dihuraikan dalam hadith sebelum ini.
3. Namun begitu sembahyang qasar bukanlah suatu perkara yang wajib bagi orang yang dalam musafir tetapi ia lebih merupakan suatu rukhsah bagi mereka. Oleh itu ia lebih afdhal bagi orang yang musafir untuk melakukannya.
4. Rukhsah ertinya ialah “suatu hukum syarak yang memberi kemudahan atau kelonggaran untuk mengerjakan suatu hukum syarak yang berat dan ia diberikan hanya kepada orang-orang yang ada keuzuran syar’ie seperti musafir, sakit atau sedang menghadapi sesuatu kesusahan yang tidak dapat dielakkan.