Ahlan Wasahlan...

Tuesday, May 25, 2010

Kisah sahabat lamaku...

Setelah hampir setahun tidak berjumpa..akhirnya aku berjumpa juga dgn sahabatku hairi....hehe..2 pon tanpa disangka sangka...kerap jugak dalam cuti semester nih aku berjumpa dgnnye...mmg berjasa btol kedai mamak nasi biriyani dkt lebuhraya manjung tuh...erm...hampir setiap mlm kami melepak dan menyembang..mklumlah..kawan karib an...gunakanlah masa yg ada untuk bercerita ttg kisah idup masing2...hairi mmg x byk berubah....mcm dulu jugak..sifatnye yg suka mengusik....wat lawak...memang mengusik hati lah kata owg...x kurang jugak yg mengatakan dia x berapa btol...hehe...namun herdikan itu aku biarkan saje ia berlalu dr cuping telinga ku ini...bgku buat ape nak amik port pon benda tu kan...aku lebey knal hati budi heiri nih...hheheh...apa yg menyentuh hatiku dgn si heiri nih...dia memiliki ilmu yg mgkin x dak pada owg len yg berpakaian sepertinya...3 jam mlepak di kedai mmak kami habeskan dgn hanya bercerite mengenai hal agma...subhanallah...Allah kalau nak membri kita sesuatu..x payah nak tgu kat masjid atau surau kan...kedai mamk pun jadi....kun fayakun...kalau jadi...jadilah kata Allah...erm...hari berganti hari...masa bergilir pergi....aku rasakn sesuatu yg Allah berikan pada kami hingga hati kami terikat untuk mengingtinya walaupun dimane kami berada...aku rajin mendengar sesuatu yg ingin dikongsikan heeiri bersamaku....antaranye...ttg rukun solat...yg mane 13 itu difokuskan kepada tiga..iaitu qalbi,feqli, dan khauli...hehe...mmg panjang hujah huraian yg dilontarkan oleh heiri..namun atas niat menuntut ilmu..aku sudikan mendengar sampai ke pagi...hehe...heiri nih rajin menuntut dr ayahnye...alhamdulilah...Allah telah berikan hidayah n petunjuk pada sahabatku ini hingga ia siap untuk berdakwah di jalan Allah...tp ape yg sygnye..heiri selalu mengadu padaku yg mne..ramai kawan2 yg telah melarikan diri darinya akibat ia selalu bercakap soal agama...masyaAllah..itulah lumrah remaja zaman skrg..hati jadi tertutp n hitam untuk mendengar agama Allah...aku cuba mencari asbab mengapa perkara ini terjadi...atas bawah kupandang pada sahabtku heiri...erm...aku cuba mengorek sedikit demi sedikit mengenai heiri...heiri!!!...aku tgk ko rajin sembang bab agama...bgus lah ko...aku suka tgk...hehe...tp kenape ye ramai yg memandang rendah pada ko...mgkin ada silp memane kot...erm...heiri mengatakan bahawa ramai yg mengtakan dia sembang tak serupa bikin...mksdnye...heiri nih asyik sembang bab agama...tp idup still terumbang ambing...kije pon tak...melepak siap suh kawan belanja lg...owh jadi itu yg menjadi sebab utama mengapa heiri dipinggirkan oleh rakan2nye..hehe...biaselah kan...masyarakat zaman sekarang...mentaliti mereka mmg mcm gituh..hanya akan mnendengar pada owg yg berjaya jek...kejayaan dunia mnjadi ukuran yg pertama dalam menerima pendapat dan menilai seseorang...erm...btol jugak ape yg dwg cakap...mcm mane nak advice owg kalau diri kita sendiri pun x btol kan...jd btolkanlah diri kita dulu ye tak..hahaha....suatu hari...aku bertanyakan pada si heiri ttg amalnye kepada Allah...heiri solat 5 waktu cm mane..ko jaga ke?...heiri kata tak pernah solat pun..owh...aku menyapa...jd selama nih..ko bercakap soal agama dgn kami nih...tp solat ko x pernah wat ar kiranye...heiri cuba mengujiku...hari nih ko solat ko tau ke apa makna solat tuh sebenarnye...erm...aku tercengang...mungkin byk yg perlu ku pelajari...heiri menyataka padaku lg..ko tau harinih..ramai yang mendirikan solat..tetapi neraka jahannam lah tempat meraka...nauzubillah hilbinzalik....dahsyatnye kan...aku menyapa..dan ianya adalah kepada owg yg mendirikan solat namun still lag mempunyai hati yg busuk...hasad dengki..dendam..pendek kata...solat tp still wat perkara mungkar...aku terfikir apa yg heiri katakan...adakah heiri lgsung tidak mahu mendirikan solat akibat takut akan neraka jahannam...mcm mane plak tuh...aku teringat akan sepotong ayat al-quran dr surah as saff...yg bermaksud..." maka celakalah bg sesiapa yg menyatakan ttg ayat2 Allah...yakni perkara yg disuruh syarak, tetapi ia hanya menyatakan pada yg len...tp ia sendiri tidak melaksanakannye..."

2 comments:

Farah_makUda said...

mmg kwn awak atau crite rekaan..masyaAllah..doakan kwn awak sdar..bknkah solat itu tiang agama..kjayaan bermula dari solat..solat yg khusyuk membawa kepada ketenangan yg abadi..kwn awk tue xkan tenang selagi amalannye pncang..klo x,,smpi biler dirinye hanya menyalahkan tkdir yg berlaku atas dirinya..wallahualam...

ar-rijal said...

insyaAllah...nih criter benar...tu lah sebabnye saya berusaha untuk berjumpa dier n berbincang perkara nih...sehingga pada suatu hari tuh saya berjaya meyakinkan dia tntg perintah solat nih...same2 kami mendalami tntg ape ertinya kami menganut islam...saya x salahkan dier...ape yg dia cakap tuh btol...cuma cara dia menerima tuh dr sudut atau jalan yg berbeza...moga Allah beri perlindungan kepadanya dan tunjukkan jalan yg terbek untuknya sebagai swg muslim...insyaAllah...sesame kita doakannye...amin...